De terugkeer van de Conceptstore
bezig met laden...
Londen - Toen de Parijse conceptstore Colette eind 2017 haar deuren sloot kwam er niet alleen een einde aan een tijdperk voor de boetiek aan de Rue Saint-Honoré, maar ook voor de modebranche zelf. Colette werd vaak beschreven als epicentrum van invloed en werd vanaf haar opening in 1997 een spreekbuis voor de modebranche. Colette kon, als platform voor opkomende, trendbepalende en luxe mode, een merk zo maken of breken.
De dood van retail ligt in zijn eenheid
Sinds de opkomst van e-commerce worden fysieke winkels geteisterd door problemen. En als de winkelstraten vol staan met dezelfde modeketens die in iedere stad in ieder land staan, neemt de drang naar ontdekking af. De Zara’s, H&M’s en Mango’s van deze wereld hebben wereldwijd hun tentakels stevig vast in iedere beschikbare winkelruimte. Dit betekent dat de winkelervaring, of je nu op Oxford Street in London, Fifth Avenue in New York of Causeway Bay in Hongkong winkelt, overal nagenoeg hetzelfde is, met weinig onderscheid, behalve misschien hier en daar nog een boetiek die het heeft weten te overleven. Hetzelfde product kan in iedere winkel gekocht worden, afgezien van de locatie. Retail is eentonig geworden.
Er is behoefte aan samengestelde winkelruimtes en doordachte mode
Behalve dat dat niet zo is. Hoewel Colette ooit door Forbes aangeduid werd als de ‘meest trendy winkel ter wereld’, duikt een nieuwe golf samengestelde winkelruimtes op in ongekende locaties, waar mode getransformeerd wordt als onderdeel van meeslepende ervaringen die nog ontdekt moeten worden. Neem bijvoorbeeld de Coal Drops Yard in Londen, die uit twee collosale Victoriaanse loodsen in Noord Londen bestaat. Deze ruimte “raakt een verlangen naar ambacht, een nostalgie naar authenticiteit en het prozaïsche, naar die zaken die uit het stadsleven verdreven worden door diezelfde economische krachten die het hoogwaardige mogelijk maken,” schrijft de Britse krant The Guardian. Terwijl het ruimte biedt aan hedendaagse doch commerciële boetieks zoals Paul Smith en Aesop, straalt het duidelijk uit dat retail doorgegroeid is tot iets geheel transformatief, doordacht en relevant. Momenteel wordt er ook een expositie gehouden ter ere van het tijdschrift The Face, de pionierende stijlbijbel die in 1980 gelanceerd werd.
In New York is Hudsons Yard de nieuwe buurt voor de volgende generatie winkelen. Gelegen in de West Side van Manhattan belooft het grootste privé vastgoedgebied in de geschiedenis van de Verenigde Staten een triomf te zijn op het gebied van cultuur, commercie en cuisine. Ingewijden hopen dat het de moderetail nieuw leven zal inblazen. Volgens Vogue zal de mode in Hudsons Yard zich concentreren op strak samengestelde collecties in plaats van op ontwerpers, en zullen zowel digitale en fysieke winkels omarmd worden. De eerste Neiman Marcus winkel maakt hier zijn debuut, in plaats van op een meer voor de hand liggende locatie in een van de gevestigde winkelstraten.
Een bestemming voor smaakmakers
In het westen van de Verenigde Staten is onlangs Dover Street Market Los Angeles (DSMLA) geopend. Deze multi-brand retailer doet het al erg goed in Londen, Tokyo en Singapore en met de teloorgang van het klassieke winkelcentrum in Californië en elders in de Verenigde Staten, was er ruimte voor een nieuw winkelconcept. DSMLA bevindt zich in een gigantische loods in een voorheen gevaarlijke wijk in Los Angels. Deze LA Arts District is inmiddels een geliefde bestemming geworden voor smaakmakers, kunstenaars en modetalent.
De Dover Street Market formule combineert lokale ontwerpen met gevestigde en indie-labels, samengesteld met het oog op kunst, streetwear en nouveau. Het is een formule gericht op de beleving. Adrian Joffe, voorzitter van Comme des Garcons en de DSM-formule, vatte het samen voor Vogue: “Wat wij voorstellen, en wat wij doen, draait om de vrijheid van expressie en creaties; het belang van het gesprek en de individuele exclusiviteit zonder grenzen. We hebben een gevoel voor humor, bieden de mogelijkheid en ruimte voor toeval en ongeluk en voor het ontstaan van synergiën door allerlei soorten verschillende dingen bijeen te verzamelen in een fysieke ruimte die steeds verandert. Dat is online niet mogelijk.”
Het origineel van dit artikel verscheen 12 februari op FashionUnited.uk. Vertaling en bewerking: Wendela van den Broek
Beelden via Dover Street Market